Sunday 7 April 2013

Jalan Jalan Europe (German- Austria-London-Paris) PART II


This part aku nak cerita pasal Austria ..
Kami pergi ber lima...balik hari je..naik train..makan masa 1 jam camtu
mira xbrapa sihat plus dia dah pernah gi..
kami ke Salzburg..Salzburg ni best..
sunyi je tempat nye...kami sempat singgah ke Fortress..
kira macam kubu2 pertahanan org dulu2...ghoper2nye Salzburg ni asal2 nama
daripada Salt...gitulah yg aku hengat...
                                                   kat sini, Mozart paling famous la...bekas tapak rumah dia
                                                  kat sini...ni one of the statue.
                                            ni la fortress..nampak x..belakang2 tu...tu la rumah2 dekat Salzburg
                                              oh ye, sini famous dgn sound of music.aku xpenah tgk cerita tu.
                                             but tempatnya...sgt2 recommend utk sesape nak merehatkan pikiran tu.
                                                  ni la rumah mozart tu....so far, Salzburg bandar kecik..
                                                  tp best.will come back soon...:) :) ...n pleasant stay utk honeymoon or even
                                                  nak tenangkan pemikiran y'all..i was recommended Salzburg.




Next, London....yeayersssss....tempat yg aku nak jejak sangat2....dah jadi kenyataan...
London...was an awesome place...semua senang...makan senang,solat senang,friendly local people..
ape lg koghang nak??he he he...kami pergi London for 5 days exclude Kak Anis.She was come back to KL around 2nd Feb..atas urusan kerja..kami yg xkijo lg ni...ber jimba jimba lama lama la..

ok,Kami ke London around 10th Feb until 15th Feb seramai 9 orang.plus Alya yg baru sampai n Abg Afiq (Mira eldest brother)..Uncle Din took leave and Asyraf kebetulan ski holiday...so,kami pun bertolak ke london pagi2 tu..naik train dari Pasing...sini (German) aku paling suka train yg senang nak reach from one destination to another..so,sampai je Allgau Airport..pagi lagi...lepak2 dekat sana...makan2..tgh hari pun dalam pukul 2ptg kami bertolak...sampai la dekat 4 ptg...dekat Stansted Airport..Kami naik RyanAir Airlines...oh ye....RyanAir ni macam AirAsia kita..

ok la,sampai2 je...kami terus ke rental car office..kat situ je dah makan masa...dengan semua muka dah lapau..settle semua...kami ke kedai nasi briyani...Thames apa tah nama nya...tak recognize lg..hu  hu hu..
ok dah beli tapau food...aku ambik prawn briyani...taste nice...sgt berbaloi beli....
almost 9 o'clock baru sampai dekat Queens Hotel,London...sampai2 je dah di sambut dengan drunk man..
hadoihla...ni buwatt i is serammmm....dah la ada pengalaman org duk kacau dalam train (kat german) tu dok mabuk2 depan aku...bengong..pk balik..tergelak je..siap aku jerit nama Kak Zura(M'sian student) suh mai dekat kitaorg..time tu malam...baru balik dari main ice skating dekat town..mmg sabo je la...aku ni dah la cepat traumatize.he he he..ok berbalik pada citer td...

Esk nya 11feb kami ke Madame Tussaud...teruja gak at 1st..ye le,,biasa tgk org up gambo  kat fb gi londong...masuk Madame Tussaud...aku pun teruja la...dah masuk2 semua patung aku nak tangkap...
siap kena perli lagi dengan ehem ehem kat whatsapp..setakat tangkap gambo patung baik tayah...eleh jelesss lettew :P ......





                                       dalam pukul 1.00 pm kitaorg gi Sherlock Holmes Museum..kene dalam
                                       6pound..tp for me yg bukan fans SH mmg takberbaloi...ko naik2 je xda apa
                                        apa yg menarik ...some sort of SH punya barang2 la camtu la.
                                                       Lawa kan tempat ni...aku lupa dah apa nama tempat ni..
                                                       Office building kiri kanan..time ni nak gi ke Emirates cable car.so
                                                       aku yg keterujaan terlebih ni seronok tgk lampu2 pun menyuruh adikku
                                                       snap gambor ini.. he he he.
                                               ini dekat Tower Bridge yer anak anak...bukan London Bridge.
                                               Maaf Kualiti gambo kurang memuaskan..time ni snow shower...besttt..
ni londong bridge...:) jauh kami menapak dari tower bridge ke london brdge..sakit2 kaki2 ku ini..

                                         London bridge is falling down, falling down...
                                          ni kat Greenwich...pronounce nye Green-ish ..idk why...
                                        igt dak time Geografi form 3 dlu koghang blajaq bab Greenwich ni..
                                         aku dah pegi baru aku pahamm..he he he..dia basically nak beza masa..
                                         north and west..camtula.
                                         see..prayer space yg aku cakapkan td...spacious jugak..
                                         dekat dengan Emirates Cable Car.
                                                Yeayerss...ni pic right after check out dari Queens hotel..oh ye,
                                                Queens hotel tu time aku gi dia still under maintenance lg..
                                                reger affordable la...kami ke Manchester puloppp...yeahhh:)
                                          On the way, singgah kat Bournville...Cadbury Factory.
                                           dulu2..dok tgk kat packaging cokelat je..now..rasa sendiri..
                                          Abaikan cik tudung bunga2 bawah tu..aku dok cari2 cokelat
                                          nak bagi kat oghang...yg pastinya Cadbury choc n nut jadi pilihan..hehehe
                                          banyak baq hangggg...pilih kak pilih pilihhhhh
                                          untuk penggemar Portmeirion,inilah syurga bagi kamu
                                          ..Stoke-on-trent city lah tempatnya...the potteries..
                                         harga luar jangkaan...aku siap tanya cashier mmg situ ke factory nye
                                         n dia jawab..yes,miss..sbb mula2 sampai...aku tatau pape..
                                           pilih pilih....idaman hati :)
                                          Us...in front of Man U Stadium..yeayyerrrs...oh ye, kat manchester ni
                                          kami tidur dekat Diamonds Lodge,Hyde Road,Manchester...
                                          Hotel ni recommended because of price and spacious rooms..
                                          tapi...no lif...huhuhu..wifi pun ado..banding Queens Hotel td wifi kat lobby je.
                                          Kami 2 hari je kat sini.tapi Manchester was an awesome place.
                                         Ramai Malaysian..tp aku xjumpa pun..ha ha ha...except kawan my sis.
                                          Atiqah..she was studying there..taking CIMA..ssempat gi rumah dia lg.
                                       
                                          yeayyyyyyyyyyyyyyyyyyyy
ni la tiqah dengan anis....ape2 pun this trip was awesome
ingat2 n belek2 gambo..rasa sedih sgt weh..
hospitality kat rumah mira sgt2 best...
student2 Msia kat sana ramah tamah
selalu main masak2(masak betul2 yer) :P
then,kat sana.rasa mcm family bonding sgt kuat.
aku kat sana gain weight gilossssss..
ye la...tak buat pe..
seminggu sebelum g London..
duk rumah je..mmg makan tido makan tido je
mano xnaik badan..
aku xboleh dah nak tgk gambar2 tu semua..
nanti ade je ayaq mata menitik..'sbb semuanya kenangan
yg paling best aku rasa.
credit to mak and abah yg banyak susah payah 
sponsor kami ke sana..tanpa anda..kami tidak ke sana..
tapi,aboh..ketahuilah..nanti kita kene gi jugak sama2 satu family..
this time,kak long belanja...he he he..(bilo masa tah.pun den xtahuu)

then , 20 Feb kami pun pulang ke tanah air dengan hati yg berat...hadeh la...salam2 Kak Zura..aku salam xpandang muka dia pun,takut ter menangis...ye la,dia sgt baik sgt2..dah la masak best...layan kitaorg borak2..aishhhhh...macam2...oh ye, xlupa Auntie Nab n family, Radin, Izzar, Abg Raja, Kak Ain n family..
penceria hidup2 kami kat sana...Amaani yg cumel....hadehhhh..dah dah..lap ayaq mata +_______+

itu sahaja lah,coretan aku kali ni...mungkin lepas2 ni muncul si blogger tegar ni..share everything yg dia rasa :)

No comments:

Post a Comment